کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله پلاستیکی بسیار گسترده شده‌ است. در واقع با پیشرفت صنعت پتروشیمی و کاربرد فراوان این مواد، روزانه با تولید بسیار گسترده‌ ای از لوله‌ های پلاستیکی مواجه هستیم. این نوع لوله‌ ها به‌ خاطر خواص منحصر به‌ فردی که دارند، سبک بوده و به‌ راحتی نصب می‌ شوند؛ همچنین با طول عمر زیاد و قیمت مناسب بسیار مقرون‌ به‌ صرفه هستند. امروزه لوله‌ های پلیمری توانستند جای خود را در بازار جهانی باز کنند و با توجه به مقاومت بالا در برابر خوردگی و طول عمر طولانی در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. جهت آشنایی بیشتر با این نوع محصولات در این مقاله از پی وی سی سمنان همراه ما باشید.

 

لوله پلیمری چیست؟

لوله‌ های پلیمری یکی از مقاوم‌ ترین انواع لوله‌ ها محسوب می‌ شوند که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ویژه ای دارند و در صنعت و تأسیسات ساختمانی استفاده می‌ شوند. این نوع لوله‌ ها دارای انواع گوناگونی هستند که از جمله رایج‌ ترین لوله‌ های پلیمر می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله پلی اتیلن
  • لوله پلی پروپیلن
  • لوله پلی بوتیلن
  • لوله پی وی سی یا پلی وینیل کلراید
کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

لوله پلاستیکی پی وی سی

احتمالاً تا به‌ حال نام لوله‌ های PVC را زیاد شنیده باشید، این نشان می‌ دهد که این نوع لوله‌ ها کاربرد فراوانی در تأسیسات شهری و ساختمانی دارند و در واقع جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی شدند؛ زیرا در مقایسه با این نوع لوله‌ ها ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی دارند که باعث گسترش کاربرد آن‌ ها شده‌ است. به جرئت می‌ توان گفت نیمی از تمام پلاستیک‌ های PVC برای تولید لوله‌ ها با کاربردهای مختلف استفاده می‌ شود. این نوع لوله‌ ها را گاهی اوقات به نام لوله‌ های پلیکا نیز معرفی می‌ کنند. از جمله ویژگی‌ های لوله‌ های PVC می توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، وزن سبک و استحکام بالا، ضریب اصطکاک پایین، هدایت حرارتی و الکتریکی پایین و… اشاره کرد.

 

لوله پلاستیکی پلی اتیلن

لوله‌ های پلی اتیلن یکی از بهترین انتخاب‌ ها در سیستم‌ های انتقال سیالات برای پروژه‌ های صنعتی، نیروگاه‌ ها، خطوط انتقال فاضلاب، خطوط انتقال گاز، سیستم‌ های آبیاری تحت فشار قطره‌ ای و بارانی، خطوط انتقال آب و شبکه‌ های آبرسانی هستند. این نوع لوله ها در مقایسه با محصولات مشابه از جنس بتن یا سیمان، وزن کمتری دارند و با سرعت بیشتری تولید می‌ شوند؛ همچنین در مقایسه با لوله‌ های فلزی این لوله‌ ها مزایایی مثل وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی را دارا هستند و به‌ همین خاطر می‌ توان از آن‌ ها در صنایع گوناگون بهره برد.

 

لوله پلاستیکی پلی پروپیلن

لوله‌ های پلی پروپیلن یکی از مواد پلیمری بسیار پرمصرف در جهان است که هر سال شاهد افزایش میزان مصرف آن‌ ها هستیم. این نوع لوله‌ ها با توجه به ساختار مولکولی ویژه‌ ای که دارند، دارای قابلیت‌ های منحصر به‌ فردی هستند که به‌ عنوان مثال می‌ توان به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، در برابر حرارت، فشار و ضربه اشاره کرد و به‌ همین خاطر این نوع لوله‌ ها امروزه جایگزین مناسبی برای لوله‌ های فلزی هستند. لازم به ذکر است که با توجه به مزایای بسیار زیاد این لوله‌ ها و قیمت مناسب آن‌ ها بسیار مقرون‌ به‌ صرفه هستند و می‌ توان به‌ صورت گسترده در پروژه‌ های مختلف از آن‌ ها استفاده کرد.

 

لوله پلاستیکی ۵ لایه

این نوع لوله ها از ترکیب مختلف فلز و پلیمر ساخته می‌ شوند که معروف به لوله‌ های ۵ لایه هستند. کیفیت این نوع لوله‌ ها به نوع پلیمر و نوع چسب بین لایه‌ ها بستگی دارد. با توجه به این‌ که در ساخت این نوع لوله‌ ها از لایه‌ های آلومینیوم استفاده می‌ شود، استحکام آن‌ ها افزایش پیدا می‌ کند. برای آن‌ که بتوان لایه آلومینیومی را متصل کرد، می‌ توان از جوشکاری برای این کار بهره برد. وجود لایه‌ های پلیمری نیز وزن لوله را کاهش می‌ دهد، به‌ همین خاطر نصب و نگهداری آن راحت‌ تر می‌ شود.

 

لوله پلاستیکی ABS

یکی دیگر از انواع لوله‌ های پلیمری لوله ABS یا لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن است که بسیار مستحکم و فوق‌ العاده شفاف بوده و همین امر جزو مزایای آن محسوب می‌ شود. در واقع لوله ABS مخفف کلمه لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن است. از جمله ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد این نوع لوله ها می‌ توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در دمای بالا و فشار زیاد اشاره کرد. لازم به ذکر است که هزینه تولید این لوله‌ ها بالا بوده و به‌ همین خاطر مانند لوله‌ های پلی اتیلن و پی وی سی محبوبیت زیادی ندارند و فقط می‌ توان از آن‌ ها برای مصارف خاص استفاده کرد.

کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی

باکیفیت‌ ترین لوله‌ های PVC در فروشگاه پی وی سی سمنان

در مطالب فوق کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله‌ های پلاستیکی را بررسی کردیم. همان‌ طور که گفته شد لوله‌ های PVC یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌ های پلاستیکی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اگر شما نیز در زمینه لوله‌ کشی فعالیت دارید، می‌ توانید سری به فروشگاه پی وی سی سمنان بزنید و از میان تنوع بسیار زیاد محصولات مناسب‌ ترین لوله های PVC را برای پروژه موردنظر خود تهیه کنید. چنانچه پیش‌ از خرید نیاز به کسب اطلاع از جزئیات بیشتر دارید، می‌ توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *