کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

لوله‌ های PVC در صنعت ساختمان کاربرد بسیار فراوانی دارند. این نوع لوله‌ ها به‌ خاطر استحکام، دوام و ماندگاری بالا صرفه اقتصادی زیادی برای سازندگان به‌ همراه خواهند داشت. پلی‌ وینیل‌ کلرایدیک ماده همه کاره است که بیشتر در صنعت لوله مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده می‌ تواند لوله‌ های با ضخامت کم و انعطاف‌ پذیری بالا یا لوله‌ های سخت و مستحکم برای مصارف صنعتی بسازد. جهت آشنایی با کاربردهای لوله‌ های PVC در صنعت ساختمان در ادامه همراه ما باشید.

 

معرفی لوله پی وی سی (PVC)

لوله‌ های PVC یکی از پرکاربردترین لوله‌ ها در ساختمان‌ سازی است که آن‌ ها را به نام لوله‌ های پلیکا نیز معرفی می‌ کنند. این لوله‌ ها معمولاً در رنگ‌ های طوسی، سفید و زرد عرضه می‌ شوند. با توجه به قیمت بسیار مناسب آن‌ ها و وزن سبک و نصب آسان مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار می‌ گیرند. از جمله ویژگی‌ های منحصربه‌ فرد این لوله‌ ها می‌ توان به مقاومت بالا در برابر سایش، شعله، خوردگی و خراشیدگی اشاره کرد. با توجه به این‌ که این لوله‌ ها در برابر مواد اسیدی مقاومت زیادی دارند؛ بنابراین دچار تغییر رنگ نخواهند شد؛ به‌ همین خاطر لوله‌ های بسیار مناسبی برای شبکه‌ های آبرسانی هستند. همچنین به‌ خاطر وجود سطح صیقلی آن‌ ها سیالات خیلی راحت و خوب منتقل می‌ شوند و در لوله شاهد هیچگونه گرفتگی نخواهیم بود.

کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

انواع لوله‌ های PVC در صنعت ساختمان

لوله‌ های پی وی سی یا پلیکا معمولاً در سه نوع فشار قوی، نیمه قوی و معمولی طراحی و تولید می‌ شوند. مدل‌ های معمولی در مقایسه با نیمه قوی و فشارقوی با فشار کمتری ساخته‌ شده و با توجه به میزان ظرفیت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مدل‌ های نیمه قوی معمولاً در بخش فاضلاب ساختمان به‌ عنوان غلاف کابل برق کاربرد دارند. از لوله‌ های پی وی سی یا پلیکا فشار قوی نیز که می‌ تواند فشارهای بسیار بالا را تحمل کند، برای انتقال آب آشامیدنی استفاده خواهد شد. در مقایسه با لوله‌ های فلزی، پلی اتیلن و چدنی قیمت بسیار مناسب‌ تری دارند و آب بندی آن‌ ها بسیار خوب است.

 

کاربردهای رایج لوله PVC در صنعت ساخت و ساز

امروزه یکی از معروف‌ ترین و محبوب‌ ترین مصالح در صنعت ساختمان‌ سازی، لوله‌ های پی وی سی هستند که دائماً در حال رشد بوده و در شکل‌ های متنوعی ساخته می‌ شوند. این نوع ماده سبک‌ وزن مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارد که همین امر نیاز به نگهداری و مراقبت دائمی را از بین می‌ برد. در بسیاری از پروژه‌ های ساختمانی برای لوله‌ کشی آب و برق و همچنین تهویه مطبوع از لوله‌ های PVC استفاده می‌ شود. از جمله کاربردهای این نوع لوله ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های تهویه مطبوع
  • سیم کشی زیرزمینی
  • فاضلاب های خانگی
  • شبکه های برق و مخابرات
  • شبکه های آب رسانی تحت فشار

همان‌ طور که گفته شد ویژگی‌ های منحصربه‌ فرد در لوله‌ های PVC آن‌ ها را برای کاربردهای مختلف آماده می‌ کند. معمولاً در کاربردهای ساختمانی از نوع معمولی استفاده می‌ شود؛ زیرا یک پلاستیک سبک‌ وزن و مستحکم است. برای نرم‌ تر شدن و انعطاف‌ پذیری بیشتر پلاستی سایزر به ترکیب آن‌ ها اضافه می‌ شود. اگر این اقدام صورت نگیرد، یک لوله کاملاً سخت و محکم حاصل خواهد شد.

کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

کاربردهای لوله های PVC در صنعت ساختمان

اهمیت لوله PVC در لوله کشی ساختمان

در ساخت لوله‌ های بدون نشتی از PVC استفاده می‌ شود. PVC می‌ تواند در انرژی و آب صرفه‌ جویی کند. همان‌ طور که گفته شد در برابر تنش‌ ها و چالش‌ های طبیعی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌ دهند؛ بنابراین در سیستم لوله‌ کشی در شرایط مختلف می‌ توان از آن‌ ها بهره برد. خصوصیات منحصربه‌ فرد لوله‌ های PVC باعث شده‌ است تا در آن‌ ها تجمع ایجاد نشود و بازده انرژی افزایش یابد. در لوله‌ های پی وی سی بخش‌ های داخلی کاملاً صاف هستند؛ بنابراین در مقابل فرسایش مقاومت می‌ کنند. توجه داشته باشید که برای تجهیز کردن یک ساختمان و انجام پروژه استفاده از لوله‌ های پی وی سی می‌ تواند بسیار مقرون‌ به‌ صرفه باشد و جایگزین مناسبی برای چدن، آلومینیوم و فلز خواهند بود.

 

خرید لوله‌ های PVC برای صنعت ساختمان

همان‌ طور که گفته شد بخش اعظمی از لوله‌ کشی در بخش‌ های مختلف ساختمان توسط لوله‌ های PVC انجام می‌ شود؛ بنابراین باید در هنگام خرید این نوع لوله‌ ها دقت و علم کافی داشته باشید تا بتوانید یک محصول با کیفیت تهیه کنید. اگر خودتان در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، می‌ توانید از کارشناسان ما در مجموعه پی وی سی سمنان کمک بگیرید تا برای خرید مطمئن شما را راهنمایی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *