استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

لوله‌ های PVC در سیستم‌ های آبیاری و دفع فاضلاب کاربرد بسیار فراوانی دارند. البته این نوع لوله ها در صنایع دیگر نیز به کار می‌ روند. لوله‌ های PVC با توجه به ویژگی و قابلیت‌ های منحصربه‌ فردی که دارند، می‌توانند تا طولانی‌ مدت بدون هیچگونه آسیبی سیستم مورد نظر شما را کنترل کنند. جهت آشنایی با لوله‌ های PVC و کاربرد آن در سیستم‌ های آبیاری و دفع فاضلاب در ادامه همراه ما باشید.

 

معرفی لوله PVC و UPVC

لوله‌ های PVC یا UPVC در دسته اولین و معروف‌ ترین لوله‌ های پلیمری قرار می‌ گیرند که به‌ طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شوند. لوله‌ های PVC دارای انواع مختلفی هستند که می‌ توان در صنایع گوناگون از آن‌ ها بهره برد. این لوله‌ ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به‌ سختی دچار آسیب و صدمه می‌ شوند؛ بنابراین طول عمر مفید بسیار طولانی خواهند داشت. تمامی این موارد و ویژگی‌ ها باعث شدند که بتوان از آن‌ ها در شرایط و محیط‌ های مختلف استفاده کرد. معمولاً در پروژه‌ های گوناگون برای انتقال فاضلاب، آبرسانی و انتقال سیالات استفاده می‌ شود.

استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

جدیدترین مدل‌ های آن‌ ها برای سیستم‌ های آب و فاضلاب و آبیاری مورد استفاده قرار می‌ گیرند که به‌ هیچ‌ عنوان دچار نشتی نمی‌ شوند و نصب آن‌ ها خیلی آسان صورت می‌ گیرد. در حال‌ حاضر نیز لوله‌ های PVC و UPVC پرمصرف‌ ترین لوله در بازار محسوب می‌ شوند که در پروژه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند؛ اما بیشترین کاربرد لوله‌ های UPVC در انتقال فاضلاب و آبیاری است. با توجه به پیشرفت صنعت پلیمر و بروزرسانی فرایندهای تولید انواع مختلفی از این لوله‌ ها تولید می‌ شوند که می‌ توانند باعث سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ ها و نصب آسان‌ تر شوند. معمولاً از لوله‌ های PVC و UPVC در موارد زیر استفاده می‌ شود:

  • دفع فاضلاب‌
  • شبکه‌ های آبیاری و آبرسانی تحت فشار
  • کاربردهای شهری و صنعتی
  • پوشش کابل‌ های مخابراتی
  • پوشش کابل‌ های شبکه برق و نیرو

 

ویژگی‌ لوله‌ های PVC در سیستم‌ های آبیاری و دفع فاضلاب

لوله‌ های PVC دارای ویژگی‌ های منحصربه‌ فردی هستند که آن‌ ها را نسبت‌ به سایر لوله‌ های دیگر متمایز می‌ کند و باعث می‌ شود که بتوان از آن‌ ها در کاربردهای مختلف از جمله سیستم‌ های آبیاری و دفع فاضلاب استفاده کرد. در این بخش برخی از مزایا و خواص آن‌ ها را بررسی خواهیم کرد.

مقاومت در برابر خوردگی

با توجه به این‌ که لوله‌ های PVC و UPVC نارسانای جریان الکتریکی هستند؛ بنابراین در برابر واکنش‌ های الکتروشیمیایی مثل واکنش با اسید، باز و نمک بسیار مقاوم خواهند بود و مانند فلزات دچار خوردگی نمی‌ شوند. این خاصیت دقیقاً در سطح داخلی و خارجی لوله وجود دارد و به‌ هیچ‌ وجه چه از سمت داخل و چه از سمت خارج دچار خوردگی نمی‌ شوند؛ بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده در خاک مهاجم خواهند بود.

مقاومت شیمیایی بالا

لوله‌ های PVC مقاومت بسیار مطلوبی در برابر الکل‌ ها، مواد نفتی غیر آروماتیک و روغن‌ ها دارند؛ همچنین لازم به ذکر است که لوله‌ های PVC در برابر اکثر مواد خورنده استحکام زیادی دارد و برای کارهای معمول آبرسانی که با مواد شیمیایی در ارتباط است، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود؛ بنابراین می‌ توان برای شبکه‌ های دفع فاضلاب و سیستم‌ های آبیاری که با مواد شیمیایی در ارتباط هستند از این نوع لوله ها استفاده کرد.

استحکام کششی بلند مدت

استحکام کششی بلند مدت یکی دیگر از مزایای لوله‌ های PVC محسوب می‌ شود. در واقع حداقل استحکام مورد نیاز برای لوله‌ های PVC تحت فشار تقریباً دو برابر بیشتر از مقدار متناظر برای لوله‌ های پلاستیکی مثل پلی‌ اتیلن است. به‌ همین خاطر در لوله‌ های PVC ضخامت نسبت‌ به لوله‌ های پلاستیکی کم‌ تر است؛ بنابراین وزن کمتری دارند و همین مورد یکی از مزایای آن‌ ها محسوب می‌ شود.

اتعطاف پذیری و مدول الاستیسیته‌ بالا

یکی دیگر از مزایای لوله‌ های PVC مقاومت در برابر شکستن است که تحت بار زیاد دچار شکستگی و تغییر شکل نخواهند شد. مدول الاستیسیته نیز جزء کاربردهای فنی آن‌ ها محسوب می‌ شود که در شرایط خاص مثل زمین‌ لرزه که خاک لرزش دارد، این کمیت بسیار اهمیت خواهد داشت.

مقدار زبری پایین

یکی از عوامل بسیار مهم و مؤثر در ایجاد افت فشار و کاهش دبی، زبری لوله است. لوله‌ های PVC به‌ خاطر داشتن سطح داخلی بسیار صیقلی در برابر جریان سیال مقاومت بسیار پایینی از خود نشان می‌ دهند. در مواردی که داخل لوله پستی و بلندی وجود داشته باشد، باکتری‌ ها در این بخش‌ ها تجمع می‌ کنند و وارد جریان آب می‌ شوند که می‌ تواند اثرات مضری بر سلامت داشته باشند.

استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

استفاده از لوله‌ های PVC در سیستم‌ دفع فاضلاب

خرید آنلاین انواع لوله PVC از پی وی سی سمنان

همان‌ طور که گفته شد لوله‌ های PVC در سیستم‌ های آبیاری و دفع فاضلاب کاربرد بسیار زیادی دارند و باید تا طولانی‌ مدت بتوانند از پس انجام این کارها برآیند؛ بنابراین کیفیت این تجهیزات در اولویت قرار دارد. در سایت پی وی سی سمنان انواع لوله‌ های PVC با بهترین کیفیت ارائه می‌ شوند. شما می‌ توانید همین حالا خرید خود را به‌ صورت اینترنتی از همین سایت انجام دهید و محصول موردنظر را در محل تحویل بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *