لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

روش اتصال لوله‌ های PVC از جمله مواردی است که به‌ طور مستقیم در طول عمر مفید سیستم تأثیر می‌ گذارد. همان‌ طور که می‌ دانید یکی از کاربردی ترین تجهیزات در صنایع گوناگون، لوله و اتصالات هستند که معمولاً برای انتقال انواع سیالات از نقطه‌ ای به نقطه‌ دیگر به کار می‌ رود. امروزه لوله‌ ها از مواد مختلفی مثل پلاستیک، فلز و پلیمر و… تولید می‌ شوند که هر کدام آن‌ ها با توجه به ویژگی‌ ها و خواصی که دارند، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرند. برای آشنایی با عوامل مؤثر بر طول عمر لوله PVC در ادامه همراه ما باشید.

 

لوله PVC چیست؟

لوله پی وی سی یا پلی‌ وینیل‌ کلراید یکی از لوله‌ های پلیمری بسیار پرکاربرد در صنایع گوناگون مانند کشاورزی، بهداشت و درمان، غذا و دارو، ساختمان‌ سازی، آب و فاضلاب و… هستند. یکی از مصارف بسیار زیاد لوله‌ های PVC در سیستم آبیاری و خطوط زهکشی است. در واقع پلی‌ وینیل‌ کلراید سومین جایگاه را بعد از مواد پلی اتیلن و پلی پروپن در دسته محصولات پلاستیکی پر استفاده در دنیا به خود اختصاص می‌ دهد.

 

طول عمر لوله PVC

در مقایسه با سایر لوله‌ ها از جنس فلز، پلاستیک، سیمان، چوب و… لوله‌ های پلیمری دارای طول عمر بیشتری هستند؛ زیرا در برابر مواد و حلال‌ های شیمیایی، عوامل طبیعی و غیره مقاومت بالاتری نشان می‌ دهند. اگر محافظت و مراقبت از لوله‌ های PVC به‌ خوبی انجام شود و در شرایط مناسبی قرار بگیرند، قطعاً طول عمر آن‌ ها بیشتر از یک قرن نیز خواهد بود؛ اما به‌ طور طبیعی با در نظر گرفتن شرایط گوناگون این لوله‌ ها می‌ توانند ۵۰ تا ۷۰ سال عمر مفید داشته باشند. در حالی‌ که طول عمر لوله‌ های فلزی بسیار کم‌ تر است. لوله و اتصالات PVC لوله و اتصالات UPVC نیز از مواد PVC ساخته می‌ شوند که در شرایط خاص و با مراقبت‌ های ویژه تا یک قرن ماندگاری دارند و به‌ همین خاطر برای سیستم‌ های آب و فاضلاب گزینه بسیار مناسبی هستند.

لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

تأثیر نحوه اتصال لوله های PVC بر طول عمر آن ها

یکی از مهم‌ ترین عواملی که به‌ صورت مستقیم روی طول عمر لوله‌ های PVC لوله و اتصالات UPVC تأثیر می‌ گذارد، نحوه اتصال آن‌ ها است. در واقع برای نصب و اجرای این تجهیزات روش‌ های مختلفی وجود دارد که باید توسط کارشناس و متخصص بهترین روش انتخاب شود و با توجه به شرایطی که در آن لوله قرار می‌ گیرد ابزار مخصوص به کار رود. اگر در این زمینه نهایت دقت به کار نرود یا فرد دانش کافی در این زمینه نداشته باشد و از ابزار مناسب برای اجرا استفاده نکند، قطعاً در بلند مدت لوله‌ ها تحت فشار قرار می‌ گیرند و کم‌ تر از حد معمول عمر می‌ کنند.

 

سایر عوامل مؤثر بر طول عمر لوله PVC

لازم است بدانید که عوامل دیگری به غیر از روش و نحوه‌ نصب لوله و اتصالات روی طول مفید لوله‌ های PVC تأثیرگذار خواهند بود. با توجه به کاربرد فراوان و اهمیت آن‌ ها در صنایع مختلف لازم است و مهم‌ ترین عوامل تأثیرگذار بر طول عمر لوله‌ های PVC آشنا شوید تا بتوانید در طولانی‌ مدت از این تجهیزات استفاده کنید. در این بخش ما برخی از مهم‌ ترین عوامل مؤثر بر طول عمر لوله‌ های PVC را بررسی خواهیم کرد.

شرایط محیطی

از جمله عوامل تأثیرگذار بر طول عمر لوله‌ های PVC می‌ توان به شرایط محیطی اشاره کرد. به‌ طور کلی باید گفت که لوله‌ های PVC مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مختلف مثل رطوبت، نور خورشید، فشار و… از خود نشان می‌ دهند. ولی در شرایط خاص که این عوامل کم‌ تر وجود داشته باشند، طول عمر این لوله‌ ها افزایش پیدا می‌ کند.

مواد اولیه

لازم است بدانید که مواد مختلفی در پروسه تولید لوله‌ های PVC به کار می‌ روند که هر کدام آن‌ ها می‌ توانند ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های مختلفی را دارا باشند. به‌ عنوان مثال تثبیت کننده‌ ها، روان‌ کننده ها، رنگ‌ های افزودنی، اصلاح کننده‌ ها، نرم کننده‌ ها و… از جمله مهم‌ ترین موادی هستند که در فرآیند تولید لوله‌ های PVC و انواع آن‌ ها به کار می‌ روند. هر کدام از مواد ذکر شده می‌ توانند تأثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر این لوله‌ ها داشته باشند.

کیفیت پخت لوله

در روند تولید لوله‌ های PVC دستگاهی به نام اکسترودر استفاده می‌ شود که در آن چند هیتر و گرم‌ کننده مختلف وجود دارد و هر کدام از این تجهیزات می‌ توانند مراحل مختلفی از پروسه تولید لوله را انجام دهند و به آن حرارت وارد کنند. اگر به هر دلیلی دما و حرارت برای تولید لوله تنظیم یا مناسب نباشد، میزان مقاومت لوله‌ ها در برابر ضربه، فشار و حلال‌ های شیمیایی تغییر می‌ کند و طول عمر آن ها تحت تأثیر قرار می‌ گیرد؛ بنابراین مراحل تولید لوله و اتصالات PVC می‌ تواند نقش مؤثری بر طولانی شدن عمر مفید آن‌ ها داشته باشد.

لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

لوله‌ های PVC و عوامل مؤثر بر عمر آن ها

خرید آنلاین لوله‌ های PVC از پی وی سی سمنان

خرید لوله‌ های PVC از فروشگاه‌ های معتبر نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا فروشگاه‌ های معتبر کیفیت محصولات ارائه‌ شده را تضمین می‌ کنند؛ بنابراین برای آن‌ که بتوانید از لوله‌ های PVC در طولانی‌ مدت استفاده کنید، علاوه‌ بر رعایت موارد فوق باید خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید تا خیالتان از بابت کیفیت محصولات راحت باشد. در سایت پی‌ وی‌ سی سمنان انواع لوله‌ های PVC برای کاربردهای مختلف با بالاترین کیفیت ارائه می‌ شوند. شما می‌ توانید تنها با یک کلیک محصول موردنظر خود را به‌ صورت آنلاین خریداری کنید و در محل تحویل بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *