روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

در نصب و نگهداری لوله‌ های PVC باید خصوصیات مکانیکی و فیزیکی در نظر گرفته شود. لوله های PVC در سخت‌ ترین شرایط عملیاتی نیز با استفاده از نکات مربوط به خصوصیات آن ها به‌ راحتی نصب و نگهداری می شوند. مهم‌ ترین مسئله طراحی یک سیستم لوله‌ گذاری طبق آخرین استانداردها و تکنیک‌ های تولید لوله است که می‌ تواند نیمی از کار را پیش ببرد. در ادامه قصد داریم روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC را بررسی کنیم.

 

حفاری زمین جهت نصب لوله های PVC

برای اجرا و نصب خطوط لوله در داخل زمین باید مکان موردنظر از قبل حفر شده باشد و نباید هیچگونه عملیات خاکریزی روی لوله انجام شود. از پمپ لجن کش، لوله‌ های زهکش، نایلون‌ های مخصوص یا قشرهای سنگ ریزی با ضخامت مناسب به‌ منظور خروج و کنترل آب در زمین می‌ توان بهره برد. چنانچه در کف بستر سنگ و مصالح سخت مثل سنگ‌ هایی با ابعاد بیش‌ از ۴۰ میلی‌ متر وجود داشته باشند، خاکبرداری باید حداقل ۱۵۰ میلی‌ متر پایین‌ تر از کف انجام شود و سپس با مصالح ماسه‌ ای مناسب مجدد پر خواهد شد. بعد از آن‌ که لوله داخل محل مناسب قرار گرفت، باید برای اطمینان بیشتر در جای خود کاملاً ثابت شود و خاک اطراف آن محکم و غیرقابل ریزش باشد.

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

موارد مهم برای نصب لوله‌ های PVC توکار

در هنگام نصب لوله‌ های PVC به‌ صورت توکار باید حتماً موارد زیر را در نظر داشته باشید:

پهنای بستر

شماره قطر و سختی لوله، سختی مصالح دور لوله و اطراف آن و همچنین عمق لوله در خاک‌ های غیر متراکم و فضای لازم برای نصب لوله نقش دارند.

عمق بستر

لوله باید طوری نصب شود که حداقل ۱۵ سانتی‌ متر از سطح بالایی لوله تا عمیق‌ ترین ناحیه وجود داشته باشد. حداقل ارتفاع خاکریزی روی آن باید ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌ متر باشد. اگر این لوله‌ ها در معرض تردد وسایل نقلیه سنگین قرار داشته باشند، نباید فاصله روی لوله تا روسازی گذرگاه کم‌ تر از ۶۰ سانتی‌ متر در نظر گرفته شود.

بستر سازی

زمانی که قرار است لوله داخل کار باشد، باید سطح آن به صورت صاف و یکنواخت شود؛ بنابراین زیر سازی می تواند تا حد زیادی مکان را برای لوله گذاری آماده کند.

ناحیه بستر

تأمین مصالح اطراف لوله های PVC یکی از پرهزینه‌ ترین بخش ها در نصب لوله های PVC محسوب می شود که برای افزایش استحکام و مقاوم سازی اهمیت زیادی دارد.

اثرات تغییرات دمای محیط روی لوله

با توجه به آن که ضریب انبساط حرارتی لوله های PVC پایین است؛ بنابراین میزان تغییرات خواص آن ها با دما نیز ناچیز خواهد بود.

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

اتصال لوله‌ های PVC

معمولاً از چسب مایع برای اتصال لوله های PVC استفاده می شود که در برخی موارد نیز می توان برای محکم کردن لوله ها از نوارهای لاستیکی بهره برد؛ اما لازم است بدانید که اتصال به کمک چسب بهتر و مرغوب تر خواهد بود. این نوع چسب ها که معروف چسب PVC هستند، داخل قوطی یا تیوب بسته بندی می شوند. برای اتصال لوله های PVC به کمک این چسب مخصوص لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • به کمک کمان اره باید اندازه موردنظر از لوله های PVC را جدا کنید.
  • در مرحله بعدی باید برای جدا کردن پلیسه های باقی مانده روی جداره داخلی و خارجی لوله از سوهان استفاده کنید.
  • روی سطح جداره خارجی لوله را به کمک سمباده ریز آهن می سابید تا خش دار شود.
  • چسب PVC را به جداره خارجی لوله می زنید.
  • سپس لوله را در دهانه سر کاسه فیتینگ قرار داده و با نیرو زیاد آن را می چرخانید تا به اندازه کافی در داخل سر کاسه فیتینگ قرار گرفته و فیکس شود.
  • در مرحله آخر نیز لازم است به کمک یک پارچه چسب های اضافه در محل اتصال را پاک کنید.

 

نکات نگهداری از لوله های PVC

در نگهداری از لوله های pvc باید به موارد زیر توجه داشته باشید تا عمر آن ها طولانی شود و عملکرد مفیدی داشته باشند:

  • لوله و متعلقات آن باید حتماً در محل خنک و دور از اشعه خورشید قرار بگیرد. به منظور جلوگیری از رسیدن نور به لوله باید در طول نگهداری داخل انبار با پارچه تیره پوشانده شوند.
  • محلی که قرار است لوله ها در آنجا قرار بگیرند، باید از تهویه مطبوع برخوردار باشد تا از تجمع هوای گرم در اطراف لوله جلوگیری شود.
  • لوله های PVC و متعلقات آن بهتر است دور از منابع حرارتی و وسایل داغ مثل بخاری نگهداری شوند.
  • برای جلوگیری از خم شدن لوله ها در انبار باید به صورت موازی با یکدیگر قرار بگیرند.
روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

روش‌ های نصب و نگهداری لوله‌ های PVC

بهترین لوله های PVC در پی وی سی سمنان

انواع لوله های PVC با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را می توانید همین حالا به صورت آنلاین از طریق سایت پی وی سی سمنان تهیه کنید. توصیه می کنیم پیش از خرید حتماً شرایط و نکات مربوط به آن را در نظر داشته باشید و سپس برای خرید اقدام کنید. چنانچه در زمینه نصب و نگهداری از لوله های PVC اطلاعات کافی ندارید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *