روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

روش‌ های حفاظت از لوله‌ PVC در برابر خوردگی و رسوبات می‌ تواند تا حد زیادی از آسیب‌ های جدی به لوله‌ های منازل مسکونی، ساختمان‌ های اداری و تجاری جلوگیری کنند. همان‌ طور که می‌ دانید به‌ صورت مستقیم نمی‌ توان همه لوله‌ های یک ساختمان را بررسی کرد تا از میزان خوردگی آن مطلع شد. به‌ همین خاطر باید از روش‌ های جلوگیری از خوردگی و رسوبات برای لوله‌ های PVC استفاده کرد تا طول عمر آن‌ ها افزایش یابد. جهت آشنایی با انواع روش‌ های حفاظت از لوله‌ های PVC در برابر خوردگی و رسوبات در ادامه همراه ما باشید.

 

خوردگی چیست؟

فساد مواد و خواص آن در واکنش به محیط باعث ایجاد خوردگی می‌ شود. در واقع خوردگی همان اکسیداسیون است که یک حمله شیمیایی به فلز محسوب می‌ شود. به‌ بیان‌ دیگر خوردگی یک پدیده‌ الکتریکی یا الکترولیز بوده که در اثر آن تخریب و فساد اجسام در تماس مستقیم با محیط ایجاد می‌ شود. به بیان کلی می‌ توان گفت خوردگی یک عمل الکتروشیمیایی محسوب می‌ شود که بین فلزات و محیط اطرافشان رخ می‌ دهد.

 

شرایط ایجاد خوردگی

معمولاً شرایط خاصی برای ایجاد خوردگی وجود دارد که مهم‌ ترین آن‌ ها عبارتند از:

  • وجود اختلاف پتانسیل یا ولتاژ بین آند و کاتد
  • وجود آند و کاتد یا اتصال آن ها به هم
  • وجود الکترولیت
روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

انواع خوردگی

خوردگی به دو صورت داخلی و خارجی در لوله‌ های PVC ایجاد می‌ شود که هر کدام آن‌ ها را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

خوردگی داخلی

در اثر عوامل فیزیکی خوردگی به‌ صورت سایشی داخل لوله ایجاد می‌ شود. معمولاً در لوله‌ کشی گاز به‌ خاطر سرعت زیاد در مصارف و همچنین وجود ذرات معلق موجود در گاز حرکت به‌ صورت مستقیم انجام می‌ شود که علاوه‌ بر ایجاد صدا، خوردگی داخلی نیز به وجود می‌ آورد. برای مقابله با این نوع خوردگی بهتر است از روش‌ های زیر استفاده شود:

  • استفاده از ضخامت بالا در تأسیسات
  • استفاده از آلیاژ متناسب
  • طراحی صحیح زوایای اتصال

خوردگی خارجی

در اثر واکنش الکتروشیمیایی جسم با محیط اطراف خوردگی خارجی در لوله ایجاد می‌ شود. در این نوع خوردگی همیشه کاتد با دریافت الکترون احیا شده و آند خورده می‌ شود.

 

روش‌ های کاربردی برای جلوگیری از خوردگی و رسوبات در لوله‌ های PVC

روش‌ های مختلفی برای جلوگیری از خوردگی و رسوبات در لوله‌ ها وجود دارد که لازم است برای افزایش طول عمر لوله‌ های PVC این روش‌ ها را به کار گیرید تا طول عمر لوله ها افزایش یابد و عملکرد آن ها بهینه باشد. در ادامه ما چند روش مؤثر را معرفی خواهیم کرد.

انجام روغن کاری لوله

استفاده از روغن و روغن کاری برای کنترل خوردگی نقش بسیار مؤثری دارد. مواد زائد زدایی اکثراً از پایه روغن بوده و برای لاستیک و پلاستیک کاملاً بی‌ خطر هستند و می‌ توانند در تمام منافذ لوله نفوذ کنند؛ بنابراین روغن کاری تا حد بسیار زیادی از خوردگی در فضای درون لوله جلوگیری می‌ کند. در لوله‌ هایی که با تجمع زیاد مواجه هستند، این روش به‌ عنوان یک درزگیر و محافظ عمل می‌ کند. فقط قبل‌ از استفاده مطمئن باشید که روان کننده با موادی که از داخل لوله می‌ گذرد تداخل نداشته باشد تا کاملاً ایمن از خوردگی جلوگیری شود.

حفاظت با پوشش اپوکسی

رنگ‌ آمیزی با یک پوشش اپوکسی به‌ عنوان روش مؤثری برای جلوگیری از خوردگی محسوب می‌ شود. با توجه به آن‌ که در لوله کشی از محصولات با کیفیت استفاده می‌ شود؛ بنابراین محصولی که قرار است سطح آن را پوشش دهد نیز باید از کیفیت مرغوب برخوردار باشد. اپوکسی یکی از مواد پوشش‌ دهنده بسیار باکیفیت است که می‌ تواند از لوله ها در برابر خوردگی محافظت کند.

عوامل مختلفی روی خوردگی لوله تأثیر دارند و اگر بتوان از تماس مستقیم این مواد با لوله جلوگیری کرد تا حد زیادی در ماندگاری آن نقش خواهد داشت و از هزینه‌ های مختلف جلوگیری می‌ شود؛ بنابراین اپوکسی می‌ تواند از تماس مستقیم با این مواد جلوگیری کند تا طول عمر آن افزایش یابد.

استفاده از پوشش داخلی برای حفاظت از لوله‌ ها

پوشش داخلی می‌ تواند میان سطح درونی لوله و فضای خورنده یک حائل ایجاد کرده و به وسیله آن از لوله‌ ها در برابر خوردگی محافظت کند. علاوه‌ بر آن پوشش داخلی باعث کاهش اصطکاک بین لوله و سیال خواهد شد؛ بنابراین می‌ تواند از لوله‌ ها در برابر خوردگی و فرسایش محافظت کند؛ همچنین پوشش دهی باعث جلوگیری از رسوب‌ گذاری سطحی نیز می‌ شود. از جمله پوشش‌ های داخلی می‌ توان به پوشش‌ های پلیمری و لاستیکی، پوشش‌ فلزی، پوشش سرامیکی، پوشش شیشه و چینی، پوشش سیمانی، پوشش آجر و کاشی اشاره کرد.

روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

روش های حفاظت از لوله های PVC در برابر خوردگی و رسوبات

خرید لوله‌ های PVC با کیفیت از پی وی سی سمنان

مهم‌ ترین موردی که در طول عمر سیستم لوله‌ کشی به‌ طور مستقیم نقش دارد، کیفیت لوله‌ های PVC است؛ بنابراین باید این مورد را جدی بگیرید و ابتدا از یک فروشگاه معتبر لوله‌ های PVC با کیفیت را تهیه کنید و سپس برای افزایش طول عمر آن از روش‌ های حفاظت برای جلوگیری از خوردگی و رسوبات در آن ها بهره ببرید. چنانچه قصد خرید لوله‌ PVC دارید، می‌ توانید همین حالا از طریق سایت پی وی سی سمنان اقدام کنید و محصول موردنظر در محل تحویل بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *