تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

امروزه لوله‌های pvc و upvc کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌ سازی، کشاورزی، برق، مخابرات، آب و فاضلاب دارند. این لوله‌ها با داشتن ویژگی‌های منحصر به‌ فرد جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های قدیمی هستند. متریال اولیه برای ساخت این لوله‌ها مشابه یکدیگر است اما فرآیند تولید آن‌ها متفاوت خواهد بود و همین امر باعث تفاوت این دو لوله با یکدیگر می‌شود. مهم‌ترین فرق لوله‌های pvc با upvc عدم وجود ماده‌ای به نام فتالات در لوله‌های upvc است که باعث می‌شود این لوله‌ها کاربردهای متفاوت‌تری داشته باشند و بتوان از آن‌ها در لوله‌کشی برای آب شرب استفاده کرد. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت لوله pvc و upvc در این مقاله از سایت پی‌ وی‌ سی سمنان همراه ما باشید.

 

لوله pvc چیست؟

لوله پلی‌ وینیل‌ کلراید یا پی وی سی یکی از پرمصرف‌ترین پلاستیک‌های جهان محسوب می‌شود که می‌تواند در صنایع ساختمانی، بهداشت، کشاورزی، حمل‌ونقل و بسته‌بندی مورد استفاده قرار بگیرد. معمولاً لوله‌هایی که در سیستم‌های آبیاری و خطوط زهکشی استفاده می‌شوند از جنس پی وی سی هستند. در واقع پلی‌ وینیل‌ کلراید از پلیمریزاسیون منومر وینیل کلراید ساخته می‌شود که در آن ۴۳ درصد وینیل و ۵۷ درصد کلر یافت خواهد شد. پس‌ از این ماده پلی اتیلن به‌ عنوان محصول پلاستیکی پرمصرف در جهان شناخته می‌شود و سالانه ۵ درصد مصرف آن‌ افزایش می‌یابد. این نوع لوله‌ها با افزودن مواد دیگر انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند در کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار بگیرند.

 

لوله upvc چیست؟

با توجه به این‌ که لوله‌های pvc و upvc فقط در فرایند تولید با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین می‌توان گفت لوله‌های upvc همان لوله‌های پی وی سی بوده که به‌ صورت غیر پلاستیکی، سخت و محکم‌تر از لوله‌های pvc هستند. لوله‌های upvc به‌ عنوان پلی‌ وینیل‌ کلراید و غیر پلاستیک معرفی می‌شوند. در این محصولات ماده‌ای به نام فتالات یافت نخواهد شد. به‌ همین خاطر این لوله‌ها برای سلامتی ضرر ندارد و می‌توان برای انتقال آب شرب از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که لوله‌های upvc مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارند. به‌ همین خاطر می‌توان برای تولید انواع لوله‌ها از آن‌ها بهره برد.

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

بررسی تفاوت لوله pvc با upvc

دو لوله pvc و upvc به غیر از وجود ماده فتالات و نحوه تولید تفاوت‌های کوچک دیگری نیز دارند که باعث به وجود آمدن ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی منحصر به‌ فرد در آن‌ها می‌شود. در ادامه قصد داریم از جنبه‌های مختلف تفاوت این دو نوع لوله را بیان کنیم.

تجزیه و بازیافت

هر دو نوع لوله pvc و upvc سازگار با محیط‌ زیست هستند و اگر در طبیعت رها شوند تجزیه نخواهند شد؛ اما تفاوت آن‌ها در این است که لوله‌های upvc قابلیت بازیافت دارند و می‌توان در دماهای بالا دوباره از آن‌ها محصولات جدید تولید کرد. در صورتی‌ که لوله‌های pvc چنین ویژگی‌ را نخواهند داشت.

کاربرد در ساخت و ساز

همان‌طور که می‌دانید این مواد جزو پرمصرف‌ترین محصولات در سطح جهان محسوب می‌شود. با توجه به این‌ که لوله‌های pvc انعطاف‌پذیری بیشتری دارند می‌توانند در ساخت‌ و ساز برای لوله‌ کشی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. لازم به ذکر است که این لوله‌ها در سایزهای بزرگ‌تر نیز تولید می‌شوند که مناسب برای نصب در صنعت آب و فاضلاب هستند. درحالی‌که لوله‌های upvc به‌ خاطر سازگاری زیاد با محیط‌ زیست یک گزینه مناسب برای ساخت درب و پنجره محسوب می‌شوند و می‌توانند جایگزین چوب و فلز باشند؛ همچنین این لوله‌ها دارای استانداردهای بهداشتی هستند؛ بنابراین برای انتقال آب آشامیدنی نیز مناسب هستند.

میزان ایمنی و خطرات

در مطالب فوق ذکر شد که می‌توان از این لوله‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد اما توصیه شده‌ است که به‌ عنوان لوله برق از لوله‌های pvc استفاده نشود؛ زیرا لوله‌های pvc در تماس با آتش هیدروژن کلرید آزاد می‌کنند که ضرر زیادی برای سلامتی انسان دارد. لازم است بدانید که به‌ خاطر وجود ماده فتالات در ترکیبات لوله upvc خطرات زیادی برای محیط‌ زیست به‌ همراه خواهد داشت. در حالی‌ که لوله‌های upvc عوارضی برای محیط‌ زیست ندارند؛ زیرا در ساخت آن‌ها از هیچ‌گونه ماده نرم کننده و فتالات استفاده نشده است.

مقاومت و طول عمر

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید لوله‌های pvc و upvc جایگزین مواد دیگری مانند چوب، آلومینیوم، مس و آهن شدند. در واقع می‌توان گفت که لوله upvc بهترین لوله پلاستیکی جهان است؛ زیرا می‌تواند در برابر فرسایش، مواد شیمیایی و ضربه مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد؛ همچنین لازم به ذکر است که دیواره داخلی این لوله از ضریب اصطکاک بسیار پایینی برخوردار است. لوله‌های upvc در برابر دماهای بسیار بالا و بسیار پایین تحمل زیادی دارند؛ بنابراین لوله‌های upvc در مقایسه با لوله‌های pvc طول عمر بیشتری دارند.

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

تفاوت لوله pvc و upvc در چیست؟

باکیفیت ‌ترین لوله های pvc و upvc در پی وی سی سمنان

در مطالب فوق سعی کردیم ضمن معرفی لوله‌های pvc یا upvc تفاوت این دو نوع لوله را نیز بررسی کنیم تا شما برای خرید با اطلاعات جامع‌تری اقدام کنید. در سایت پی وی سی سمنان باکیفیت‌ترین لوله‌های pvc و upvc عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با خیال راحت خرید خود را به‌ صورت آنلاین از طریق همین سایت انجام دهید. توصیه می‌کنیم اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، حتماً با کارشناسان ما صحبت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *